سيستمهای قابل اجرا در رستورانها, کافی شاپ , پيتزا , ساندويچ (Fast Food)
1- طبقه بندی واحدهای مستقر در اين قسمت:
رستورانها
- Coffee Shop
- Pizza
- Fast Food (ساندويچ)
2- استانداردهای قابل اجرا :
ISO 22000:2005 : سيستم مديريت ايمنی غذا با اعتبار بينالمللی
ISO 9001:2008 : سيستم مديريت کيفيت غذا با اعتبار بينالمللی
HACCP : سيستم آناليز نقاط خطر و کنترل نقاط بحرانی با اعتبار بينالمللی
توضيحات : HACCP به عنوان زير مجموعه ایزو 22000 بوده و در صورت اخذ تاييديه ایزو 22000 توسط شرکت کارفرما, قابليت صدور همزمان دارد.
تعاريف:
ایزو 9001:2008 : استاندارد بين المللی مديريت کيفيت که در سال 2008, بازنگری و ويرايش شده است. اين استاندارد ابزار مديريتی قوی برای مديران موفق جهت بهبود کار و هدايت آن است.
ایزو 22000:2005: استاندارد بين المللی مديريت ايمنی غذا که در سال 2005, تدوين گرديده است. اين استاندارد ابزار قوی برای کنترل و اطمينان از بهداشت مواد غذايي در کليه مراحل دريافت مواد اوليه تا توليد مواد غذايي میباشد.
HACCP: مجموعه قوانين FAO (سازمان غذا و کشاورزی مواد غذايي) و WHO (سازمان بهداشت جهانی) در صنعت غذا است و با هدف ارتقا سطح بهداشت مواد غذايي تدوين شده است. اين استاندارد بر طبق الزامات Codex 97/13 اجرا می گردد.
3- برخی مزايای سيستمهای فوق در رستورانها:
- تهيه برنامه مکتوب و قابل کنترل جهت ميزان ضايعات و دور ريزها و...
- ايجاد مکانيسمی جهت ارزيابی پيمانکاران مواد اوليه و خريد از بهترين پيمانکار
- اخذ تاييديه بين المللی در مديريت کيفيت و اثبات توانايي سازمان در برابر الزامات قانونی
- افزايش اطلاعات و اگاهی پرسنل در زمينه بهداشت و ايمنی مواد غذايي
- تهيه مکانيسم مناسب جهت سنجش رضايتمندی مشتريان, پیگيری شکايات و ارائه راهکارهای مناسب برای افزايش رضايتمندی مشتريان
- آمادگی در شرايط اضطراری و تهيه برنامه لازم جهت واکنش در شرايط اضطراری
- تعيين دقيق مواد اوليه مورد نياز و برآورد هزينههای جاری
- شناسايي کليه مخاطرات مواد غذايي و ارائه راهکارهايي جهت کاهش مخاطرات و در نتيجه افزايش سلامت جامعه و اعتماد به نفس سازمانی و کاهش بيماريهای ناشی از غذا
- مبارزه سيستماتيک با حيوانات موذی و ارائه اقداماتی جهت ريشهکنی آنها و کاهش امکان آلودگی مواد غذايي
- بهبود فضاهای کاری و استفاده از تجهيزات مناسب بر طبق استانداردهای بين المللی
4- برخی مزايای سيستمهای فوق در کافی شاپ :
- اصلاح زير ساختها مطابق با استانداردهای بين المللی انتخابی
- بهبود کار و جلب توجه مشتری
- آشنايي با نحوه و زمان نگهداری محصولات در يخچالها
- آشنايي با مخاطراتی که مواد غذايي و سلامت مصرف کننده را به خطر میاندازد و رفع آنها
- مبارزه با حيوانات موذی, خصوصا به دليل استقرار کافی شاپها در محيط شهری
- تعيين رضايت مشتری و ايجاد تمهيداتی برای افزايش رضايتمندی مشتريان
- تعيين مکانيسم برای کاهش احتمال جريمه های دولتی و قانونی
- محاسبه دقيق قيمت تمام شده و افزايش سودآوری
5- برخی مزايای سيستمهای فوق در پیتزا و فست فود:
- کاهش احتمال آلودگی محصولات و مواد اوليه
- بهبود فضای کاری طبق الزامات استاندارد بين المللی
- افزايش بهداشت و ايمنی کار از طريق آموزش پرسنل
- ايجاد سيستم پايدار در هنگام تغيير پرسنل
- بهبود روشهای نگهداری مواد اوليه, فرآوری و محصولات
- کاهش شکايات مشتری ناشی از خطای پرسنلی
- بهبود روش شستشو و ضدعفونی
- تطابق با الزامات قانونی
- افزايش فروش و شهرت با اخذ تاييديه بين المللی
- امکان کار و انعقاد قرارداد با تورهای سياحتی و ...
- کاهش ميزان دور ريزها و ضايعات
- برآورد قيمت تمام شده و افزايش سودآوری